- Inici
-
Sessió 1
INTRODUCCIÓ A L'ACTIVITAT
(50 MIN) -
Sessió 2
EXPOSICIÓ I ANLÀLISI DELS RESULTATS RECOLLITS
(50 MIN)
- Inici
-
Sessió 1
INTRODUCCIÓ A L'ACTIVITAT
(50 MIN) -
Sessió 2
EXPOSICIÓ I ANLÀLISI DELS RESULTATS RECOLLITS
(50 MIN)
Inici
L’activitat consisteix a fer un seguiment de l’evolució del procés de compostatge mesurant el grau d’humitat i la temperatura del compostador. Setmanalment, i durant un període de 28 setmanes, anotarem les dades d’aquests dos paràmetres en fitxes i en farem uns gràfics per veure’n l’evolució.
Sessió 1INTRODUCCIÓ A L'ACTIVITAT(50 MIN)
Sessió 1
INTRODUCCIÓ
A L'ACTIVITAT
1. Expliqueu als alumnes que per seguir l’evolució del procés de compostatge dins el compostador, i comprovar que s’està produint correctament, cal controlar molt bé la humitat i la temperatura. Per tant, farem un seguiment setmanal d’aquests paràmetres i anotarem els resultats a la fitxa setmanal de recollida de dades.
2. Presenteu el material d’anotació de dades de què disposem per realitzar els controls:
- Dossier de fitxes setmanals de recollida de dades, on setmanalment anotarem totes les observacions i les mesures que duguem a terme.
- Fitxa-resum de seguiment de dades en DIN A3, que estarà penjada en una paret de l’aula, en un espai visible.
- Gràfics de temperatura i humitat en DIN A3, que estaran penjats en una paret de l’aula, en un espai visible.
3. Expliqueu que les mesures es prendran per parelles i que cada setmana hi haurà una parella encarregada de fer-ho. En l'última part de la sessió formarem les parelles i organitzarem el calendari de treball.
4. Expliqueu com calcularem el grau d’humitat a partir del càlcul del percentatge d’aigua present en la mostra de compost seguint els següents passos:
- Agafeu una mostra de 200 g de compost i peseu-la.
- Deixeu-la assecar durant 3 o 4 dies al sol.
- Torneu-la a pesar.
- Calculeu el percentatge d’humitat d’acord amb la següent fórmula:
% Humitat=((200g-Pes final)/200g)x100
- A partir del valor obtingut, valoreu si s’ha de portar a terme alguna mesura correctora, d’acord amb la següent taula de valors:
Manca d’humitat |
<45% |
HUMITAT ADEQUADA |
45 – 55% |
Excés d’humitat |
>55% |
- Anoteu tots els resultats a la fitxa setmanal i a la fitxa-resum i completeu els gràfics que heu penjat a la paret de l’aula per tal de poder efectuar un seguiment puntual de l’evolució del compostador.
5. Expliqueu com prendrem la temperatura de la mostra.
- Anotem a la fitxa setmanal la temperatura ambiental.
- Introduïm el termòmetre dins la pila de compost, a uns 10 cm de profunditat, apartant una mica la capa superior de material, i l'hi mantenim durant aproximadament 2 minuts.
- Anotem el resultat a la fitxa setmanal i a la fitxa-resum penjada a la paret i completem el gràfic, també penjat a la paret de l’aula.
6. Expliqueu els possibles problemes amb què ens podem trobar quan mesurem els diferents paràmetres i fem l’observació, així com les possibles solucions i accions correctores.
PROBLEMA |
CAUSA |
SOLUCIONS I ACCIONS CORRECTORES |
Mala olor de la pila Bosses de material massa compacte |
Excés d’humitat |
Afegir-hi més material sec Deixar d’afegir-hi material fresc per un temps Remenar i voltejar |
Alta presència de fongs i micelis (aspecte de farina) |
Manca d’humitat |
Afegir-hi més material fresc Deixar d’afegir-hi material sec per un temps Regar i remenar per repartir l’aigua |
Mort dels microorganismes |
Temperatura massa elevada |
Remenar i voltejar
|
Procés de compostatge aturat |
Temperatura massa baixa |
Afegir més material fresc Regar |
7. Formeu les parelles de treball, que ja quedaran fixes per a les 28 setmanes.
8. Feu un calendari amb 28 setmanes i assigneu a cada parella les setmanes que li corresponen de recollida i anotació de dades. El més probable és que a cada parella li correspongui més d’una setmana.
9. Fixeu el dia i les hores de la setmana que cada parella ha de dedicar a prendre les mesures i realitzar les observacions del compostador.
10.Expliqueu com s'ha d'emplenar la fitxa setmanal de recollida de dades, la fitxa-resum i els gràfics (penjats a la paret de l’aula).
11.Expliqueu com s'han de fer les accions de manteniment i de resolució de problemes.
12.Assenyaleu el lloc on els alumnes tindran a la seva disposició el material per poder mesurar els diferents paràmetres: bàscula, termòmetre; i per fer el manteniment del compostador i resoldre problemes: pala, punt d’aigua, regadora, fracció estructurant, etc.
Sessió 2EXPOSICIÓ I ANLÀLISI DELS RESULTATS RECOLLITS(50 MIN)
Sessió 2
EXPOSICIÓ I ANÀLISI DELS RESULTATS RECOLLITS
1. Un cop emplenades les dades de les 28 setmanes, analitzeu l’evolució general dels paràmetres mesurats. Pregunteu als alumnes si s’han trobat amb algun problema (excés d’humitat, manca de temperatura, etc.). Pregunteu-los quines accions correctores han aplicat i si han resultat efectives per corregir el problema detectat.
2. Establiu un debat sobre els problemes més comuns que s’han detectat, així com les possibles causes i les solucions adoptades. Relacioneu aquests problemes amb les anomalies en les mesures.