Teixint aliances, centres compromesos amb la sostenibilitat.
El passat 26 de febrer la Xarxa d'Escoles Verdes va celebrar la II Trobada de centres d'Educació Especial, un trobada d’intercanvi oberta a la resta de centres de la XESC, on van participar professorat de 31 centres educatius de les nostres xarxes.

A la primera part es van presentar tres experiències inspiradores:
- L’hort i el jardí, un projecte compartit del CEE Jeroni de Moragas i l’EBM Els Gallarets (Santpedor)
- Els Tallers de reciclatge de paper, sabó i compost del CEE Sant Rafael (Tarragona)
- Tapeja, Recollida i reciclatge de taps de plàstic de l’Escola Santa Maria de l'Alba (Tàrrega)

I, a continuació, dividits en grups, el professorat participant van poder compartir les experiències d’educació per a la sostenibilitat que estan desenvolupant en els seus centres.

Més informació

Un total de set centres educatius del Prat de Llobregat participen en la construcció i instal·lació d’aquests elements amb l’objectiu d’estudiar i incentivar la nidificació dels diferents ocells que visiten i viuen al nostre territori.

Diferents grups d’escolars de la ciutat han començat a treballar en la construcció de caixes niu i menjadores per a ocells. Es tracta de petits habitacles que es penjaran als patis de les escoles i diversos parcs (Fondo d’en Peixo, Parc de la solidaritat, Parc del riu i Parc Nou) amb la finalitat de poder observar la nidificació d‘ocells.

També s’instal·len menjadores per afavorir la presencia d’ocells en espais urbans.

Les escoles que ho duran aquest curs són: Can Rigol, Nostra Senyora del Mar, Josep Tarradellas, Charles Darwin i l’Institut Escola del Prat i el Baldiri Guilera i l’entitat TesiPrat.

El projecte es realitza des del curs 2016/2017 i s’han identificat més 13 espècies diferents en més de 30 caixes, gairebé la meitat de totes les que s’instal·len arreu de la ciutat. El projecte compta amb la col·laboració de l’AMB, a través d’un educador especialitzat i els material necessaris de l’activitat. A més a més, el professorat rep assessorament per tal de realitzar el seguiment i identificació de les espècies.

Més de 800 alumnes de 8 escoles de primària de Sabadell han treballat amb diferents activitats la visibilització de la dona en el camp de les ciències i la tecnologia, amb l’objectiu de trencar estereotips, prejudicis i fomentar la participació de les dones en aquest camp del coneixement. Les accions s’han fet en el marc del projecte Agenda 21 Escolar Plus i en el context de la celebració, l’11 de febrer, del Dia Internacional de la Dona i la Ciència.

Sabies que el premi Nobel ha estat atorgat 869 vegades a homes i 54 vegades a dones? Marie Curie va ser la primera dona en aconseguir-ho. Per què a les carreres tecnològiques hi ha un esbiaix cap al gènere masculí? Sabies que només 3 de cada 10 persones investigadores són dones? I que la bretxa salarial per professions tècniques arriba al 32% a Espanya?... 

Totes aquestes preguntes i d’altres relacionades amb el paper de la dona i la ciència han estat treballades per alumnes que tambén han dut a terme diverses activitatats STEAM, amb l’objectiu és provocar un increment de la selecció d’estudis postobligatoris STEM i fomentar la igualtat de gènere en l’àmbit de la ciència

Més informació 

El programa d’educació ambiental Compartim un Futur ha volgut fer de la perspectiva de gènere una prioritat en l’educació ambiental a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, introduint criteris d’igualtat de gènere a les activitats i recursos educatius.
Es va iniciar aquest tasca el 2018 amb l’elaboració de la Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere al programa Compartim un Futur on es donen eines per evitar que els continguts de les activitats reprodueixin rols i estereotips de gènere i a on s’orienten els formadors i formadores a l’hora d’impartir les activitats.

Actualment s’està revisant tots els recursos del programa educatiu, buscant l’equitat en el llenguatge i en els espais de participació de les activitats i s’han adaptat els recursos per donar visibilitat al paper de la dona en la història. En aquest vídeo s’explica de manera resumida el que s’està duent a terme:

Llegeix més...

El projecte Joguines Responsables a Sabadell s’ha desenvolupat durant al 2020 i ha promogut el coneixement sobre el consum responsable de joguines als infants de 5è i 6è de 5 centres de la ciutat: les escoles Joan Montllor, Font Rosella, Vedruna Immaculada, Sant Julià i Amadeu Vives.

En total han estat 250 estudiants els qui han participat en aquest projecte. 

Com a resultat de les diferents activitats, els estudiants han elaborat una guia per compartir amb tots els veïns i veïnes tot el que han après i com podem, amb petites accions, ser consumidors/es més responsables. La quantitat d’energia i materials que s’utilitzen per fabricar-les, el procés i localització de la seva fabricació i les implicacions de la seva gestió com a residu, fan urgent que repensem la nostra manera de consumir joguines, com podem allargar la seva vida útil i quin tipus de joguines adquirim.

Podeu descarregar la guia de joguines responsables AQUÍ.

Cercador