El 13 d’abril de 2010, la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya va organitzar el I Simposi, un espai de debat i d’intercanvi d’experiències per avançar en la conceptualització de l’educació per a la
Uns 500 participants, entre professorat dels centres educatius i personal tècnic dels ajuntaments i dels departaments de Medi Ambient i Habitatge i d’Educació, han participat en una jornada que ha estat un espai de relació entre els dinamitzadors dels projectes d’educació per a la sostenibilitat de cadascun dels centres educatius.sostenibilitat en l’àmbit dels centres educatius.
Documents presentats al I Simposi
Conferència marc
Sostenibilitat i educació. La perspectiva participativa
Joan Subirats, IGOP-Universitat Autònoma de Barcelona
Presentacions a les vuit taules de debat que es van realitzar simultàniament
1. Participació
Modera: Jaume Enciso, Agenda 21 Escolar de Sabadell
El perquè, el qui i el com de la participació en la sostenibilitat
Marc Parés, IGOP-Universitat Autònoma de Barcelona
Experiències dels centres:
- Escola Pia (Olot)
- Institut Baix Penedès (El Vendrell)
- Escola Països Catalans (Lleida)
2. Treball en xarxa
Modera: Vanessa Sancho, Agenda 21 Escolar de Sant Boi de Llobregat
El treball en xarxa: una eina clau cap a la sostenibilitat
El treball educatiu en xarxa: una breu proposta de marc conceptual
Jordi Collet, IGOP-Universitat de Vic
Experiències dels centres:
- Seminari d’Escoles Verdes (Alt Camp)
- Escoles de l’AG21E de Sant Feliu de Llobregat
- Xarxa de centres de Trinitat Nova (Barcelona)-Pla de Desenvolupament Comunitari
3. Aprenentatge servei
Modera: Marisa Gómez. Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires
Aprenentatge servei i medi ambient. Millorar la consciència i el compromís cívic dels nois i noies vers l'entorn a través de pràctiques de servei a la comunitat.
Roser Batlle, Centre Promotor d’Aprenentatge Servei
Experiències dels centres:
- Escola Barceló i Matas (Palafrugell)
- Grup d’Escoles Verdes de la Vall del Ges (Osona)
- Escola Baldiri Reixac (Barcelona)
Decàleg de bons usos i civisme del Park Güell
Pla de Desenvolupament Comunitari La Salut - Comissió Barri Educador
4. Avaluació
Modera: Hilda Weissman, Agenda 21 Escolar de Barcelona
Evaluación Sostenible: ideas clave para su aplicación en Ecoescuelas Innovadoras
Modelos de calidad y prácticas evaluativas predominantes en los equipamientos de educación ambiental
José Gutiérrez- Universidad de Granada
Experiències dels centres:
- Escola Virolai (Barcelona)
- Institut La Garrotxa (Olot)
5. Aprenentatge per problemes
Modera: Gemma Roset, Agenda 21 Escolar de Vilanova i al Geltrú
Concepciones y representaciones de los problemas ambientales en la infancia y la adolescencia: ¿por qué son importantes para los y las docentes?
Pablo Meira, Universidad de Santiago de Compostela
Experiències dels centres:
- Escola La Noguera (Balaguer)
- Escola Lluçanès (Prats de Lluçanès)
- Escola Brasil (Barcelona)
6. Competències del professorat
Modera: Paula Pérez, Programa escoles verdes,
Departament de Medi Ambient i Habitatge.
Generalitat de Catalunya
Construïm l'escola sostenible: parlem de competències professionals?
Mercè Junyent, Universitat Autònoma de Barcelona
Experiències dels centres:
- Escola Mare de Déu de la Mercè (Sant Antoni de Calonge)
Competències dels docents per a un projecte d'educació ambiental
Escoles verdes, projecte d'innovació educativa en educació ambiental - Escola Mestre Agustí Barberà (Amposta)
- Escola Municipal Patronat Domènech (Barcelona)
7. Sostenibilitat i inclusió social
Modera: Montserrat Roca, Programa d’educació ambiental. Departament d’Educació.
Generalitat de Catalunya
Educació per al desenvolupament humà: els vincles entre inclusió social i sostenibilitat
Miquel Essomba, Unescocat
Èxit educatiu i cohesió social. Una plantejament glocal
Josep Vallcorba, Departament d’Educació Generalitat de Catalunya
Experiències dels centres:
- Escola Barcanova (Santa Perpètua de la Mogoda)
- Escola Bernardí-Tolrà (Vila-rodona)
8. La resistència al canvi
Modera: Cristina González, Agenda 21 Escolar de
Sant Feliu de Llobregat
Resistencias al cambio de actitudes y prácticas en la escuela. La orientación pro-ambiental del sistema educativo
José Antonio Corraliza, Universidad Autònoma de Madrid
Experiències dels centres:
- Institut l’Estatut (Rubí)
- Escola La Nostra Llar (Sabadell)
- Institut Esteve Terrades (Cornellà de Llobregat)